Fri frakt till ombud! Klarna logo

Extraljus till pickups, transportbil & personbil

Hos oss på lastatungt.se behöver du inte känna dig osäker när du skall välja vilka extraljus du skall ha till din bil. Hos oss hittar du extraljus för alla tillfällen och preferenser. Vi tillhandahåller extraljus från leverantörer som håller mycket hög kvalité som NBB, Lazer, BriodLights, Optibeam och Strands. I denna kategori har vi samlat alla våra runda extraljus i olika storlekar och styrkor. Vi erbjuder även montering i Enköping.

Vår extraljusguide - tänk på detta innan du väljer extraljus till din bil

Ljustekniken på extraljus

De olika ljusteknikerna skiljer sig åt i tålighet, livslängd, ljusstryka och pris. Vilken av teknikerna du föredrar är en smaksak, samt vilket användningsområde du är ute efter.

Halogen lampa. Den gamla ljustekniken som länge har varit standard för våra personbilar, lastbilar och maskiner men används fortfarande idag som extraljus. Ljuset från en halogenlampa ger ett gulvitt ljus. Priset är ofta betydligt billigare än LED eller Xenon och lamporna har kortare livslängd och är känsligare för yttre påfrestningar, vilket kan medföra att du måste byta glödlampan oftare. Positivt med halogenlampan är att den bygger bra med värme och smälter undan snö och is. En halogenlampa från t.ex. NBB går idag att konvertera till Xenon om man vill.

Xenon lampan kom efter halogen och blev genast populär då den både lös upp mycket bättre än halogen och gav ett snyggt blått stickande ljus. Xenonljuset påminner också om dagsljuset och kan upplevas mindre påfrestande för ögat än halogenlampans gulvita sken. Xenon är mindre känslig för stötar och vibrationer än halogenlampan och har en längre livslängd. Minus är att xenon lampan är dyrare än halogen lampan, men ljuset är så mycket bättre att det är värt det.

LED är den senaste tekniken som konstant växer med massa nya funktioner och belysningen blir bara bättre och bättre samt mer prisvärd. LED är ett underhållsfritt val med mycket lång livslängd. Brinntiden kan till och med överträffa fordonets livslängd och är extremt tålig mot yttre påfrestningar. LED ger en låg energiförbrukning i förhållande till mängden ljus det ger. LED lamporna har en kort upptändningstid och ger ofta ett kallvitt ljus. Prisbilden är väldigt olika beroende på vilken kvalité eller tillverkare man väljer. Vi rekommenderar att man väljer ett välkänt varumärke med bra garantier för att få en krångelfri affär när man köper sina extraljus. Därför har vi på lastatungt.se valt ut att enbart arbeta med tillverkare som ger bra garantier och ger mycket ljus för pengarna.

Extraljusets olika ljusbilder

Fjärr / Flood. Ger en bred ljusbild och är perfekt för dig som kör på mindre vägar eller som arbetar med sitt fordon. Bredden på ljuset är bra om man vill upptäcka djur som kommer från sidan av fordonet, eller om du helt enkelt arbetar kring ditt fordon.

Spot / Pencil. Ger en mer fokuserad, lång och smal ljusbild. Detta val är fördelaktigt när du t.ex. monterar 3 st extraljus och vill ha både bredd samt längd. Då kan du kombinera med 2st fjärr / flood lampor samt 1st Spot / Pencil lampa i mitten.

Combo / Driving beam. Den mest kompletta och bästa ljusbilden enligt oss på lastatungt.se. Denna ljusbild ger dig både bra bredd samt en tillräckligt lång ljusländ för att du skall kunna framföra ditt fordon säkert i mörkret. Vi anser att man vill se bra direkt utåt sidorna samt att man vill se 350-500 meter framför sitt fordon för att inte bli trött under mörkerkörning och för att kunna upptäcka de faror som kan uppkomma.

Är ljusstyrka på extraljus viktigt?

Att bara läsa eller tro att lumen är det viktigaste måttet för att man skall få ett bra och komplett extraljus är ett stort misstag som många tyvärr gör. Här nedan förklarar vi de olika begreppen och vi hoppas att man skall få en bra förståelse för vad som är viktigt att tänka på när du skall välja ut dina extraljus hos oss.

Lumen. Lumen mäter det totala ljusflödet från extraljuset i alla riktningar. Värdet säger inte hur långt det lyser eller hur ljusbilden ser ut. Det finns inga klara mått för hur du exakt skall avgöra eller mäta lumen på ett extraljus idag utan de flesta mäter lumen direkt mot lampan vilket inte ger den rätta ljusbilden. Reflektorerna i ett extraljus är väldigt viktigt för att ljuset skall spridas där man vill ha och behöver ha det. Många Kinesiska extraljus som är billiga har både dåliga reflektorer och dåliga elektroniska komponenter vilket förstör bilden av LED ljus idag. Våra extraljus garanterar både rätt lumen antal samt att de har kvalitets reflektorer som verkligen ger ett bra ljus.

Lux. Lux-värdet är lumen per kvadratmeter, 1 lux motsvarar en lumen per kvadratmeter. Detta mätvärde används ofta för att mäta hur mycket ljus som når fram till en specifik yta. En lux-mätning beskriver inte en ljusbilds utformning - men anses ofta vara det mest intressanta värdet för att beskriva hur långt extraljuset lyser. Kika gärna på olika ljusbilder eller medföljande mätningar för att skaffa en egen uppfattning på vad du anser är bra.

Watt. Bara för att en lampa har många watt betyder det inte att den lyser bra. Det är endast ett mått på vilken förbrukning lampan har, om lampan drar 1 watt och ger ett fantastiskt ljus så är det bättre ur energiförbrukningssyfte än om att lampan drar 350 watt och levererar ett likvärdigt ljus. Vår belysning garanterar ärliga watt och tillsammans med bra reflektorer så kommer det att ge den önskade ljusbilden du söker.

IP-Klassning på extraljus

En IP-klassning talar om hur tåligt ett extraljus är mot yttre påfrestningar i form utav fukt, extrema värmeförändringar och damm. Ett extraljus bör minst uppfylla IP67. Ju högre IP-klassning ett extraljus har, desto mer tål det. I fallen där man tänker placera ett extraljus exempelvis under bilen som ett backljus bör IP-klassningen vara IP69.

Godkännanden på extraljus

Ett E-godkänt extraljus betyder att lampan är godkänd att användas inom EU. De E-godkända extraljus vi tillhandahåller har ett märke bestående av en cirkel eller fyrkant med ett E och en siffra. Siffran refererar till landet som lampan godkändes i, men förklarar inte vilket ändamål som lampan är godkänd för.

Ett icke E-godkänt extraljus beror oftast på att det är för kraftfullt och inte har korrekt referenstal. Trafikpolisen eller svensk bilbesiktning har sällan några synpunkter på E-märkningen eftersom vi i Sverige inte räknar referenstal och vi kan också montera hur många extraljus vi vill.

ECE-märkning. Lampans E-godkända användningsområde intygas utav just ECE-märkningen, som för tillexempel LED och halogen extraljus är EVER112, och för Xenon / HID extraljuset är märkningen ECE R98.

Referenstal. På alla E-godkända extraljus skall det finnas ett angivet referenstal. Referenstalet talar om hur ett extraljus lyser. Enligt ECE-reglementet får det sammanlagda värdet på ett helljus och extraljus på ett fordon inte överstiga referenstal 100. I Sverige har vi inga begränsningar för detta, det är enbart de ordinarie lysen på bilen som ej får överstiga referenstal 100. Med 2 likadana extraljus så har lampan med högst referenstal längre räckvidd och smalare ljusbild. Referenstal 37,5 har varit det vanligaste vi har i Sverige, men på grund av ändringar i ECE-reglementet går det nu att få extraljus med referenstal 50 att bli E-godkända.

EMC / Radiostörning. Vissa billigare extraljus från kina påverkar ofta fordonets elektriska utrustningar och kan generera radiostörningar. Har lampan ett ECE R10 godkännande så vet man att den är godkänd för att monteras på ett fordon. Godkännandet intygar att den elektromagnetiska strålningen håller sig inom ramarna enligt reglementet som finns.

Extraljusets design och utseende

Ett riktigt bra extraljus är inte bara hög prestanda som watt och lumen. De lyfter även ditt fordons utseende och återspeglar din personliga smak. Det finns såklart en uppsjö av alternativ att välja på för att skapa uttrycket du söker. Lastatungt.se erbjuder därför en mängd olika extraljus som skall falla in i smaken för flertalet slutanvändare.

Positionsljus inbyggt i extraljuset. Ett inbyggt positionsljus ger en stylande effekt och kan vara utformat på en mängd olika sätt. Flera modeller som vi säljer har denna funktion där användaren ofta kan välja gult eller vitt positionsljus.

Optiken i ditt extraljus. Optiken i ditt extraljus är av mycket stor betydelse för att du skall få en bra ljusbild och ett långt ljus. Våra extraljus har olika utformade optiska linser för att vi skall täcka upp alla kunders behov.

Form samt storlek. Formen och storleken skiljer sig åt beroende på vilken modell av extraljus man söker. Olika storlekar passar också in olika bra beroende på vilket fordon man skall montera det på. En lastbil passar oftast bra med 9" extraljus och ger också lastbilen en mycket snygg design, medans en mindre personbil kanske ett 7" extraljus räcker till för att inte täcka över elektronik.

Garantier och Canbus system

Garanti är viktigt för dig som kund så att du kan känna dig säker och trygg i ditt val utav extraljus, det är ju ändå en investering och som du dessutom skall lägga ner tid / pengar på att få det installerat. Med bra garantier så kommer man få en krångelfritt köp och slippa oväntade utgifter.

Canbus. Är ditt fordon i behov utav ett canbus interface för att du skall kunna koppla in ditt extraljus? Canbus interface lyssnar efter en helljussignal i bilens ljusvarningssystem och omvandlar därefter signalen till en analog plus-signal som kan användas ihop med en separat kabelsats. Vi tillhandahåller flera olika Canbus system från bl.a. XBB, CAN M8 Highbeam och Modernum. De flesta bilar efter 2016 som har LED belysning på bilen original behöver oftast ha ett Canbus interface.