Fri frakt till ombud! Klarna logo

Vad gäller för regler om extraljus?

|21/08, 2023

Vad gäller för regler om extraljus?

Vilka regler gäller egentligen för Extraljus?

Antal ljus: Du får ha upp till 6 stycken framåtriktade ljus på bilen (det inkluderar bilens original halv- och helljus).

Montering: Ljuskällornas ljuscentrum får inte sitta högre än bilens ursprungliga helljus. Avståndet mellan ljuskällorna i ett ljuspar får inte vara mindre än 30 centimeter. Ljusen ska vara monterade symmetriskt.

Användning: Extraljus får endast användas i samband med bilens helljus och inte inom tättbebyggt område. De ska stängas av när mötande trafik kan bländas.

E-märkning: Extraljusen som säljs i Sverige ska vara E-märkta. Denna märkning anger att ljuset uppfyller de gemensamma europeiska kraven. Ofta följer det med en siffra efter "E":n, vilket representerar vilket land ljuset är godkänt i. T.ex. "E4" står för Sverige.

Godkännande och kontroll: När du har monterat extraljusen på din bil bör de vara godkända vid nästa besiktning. Det är därför viktigt att följa reglerna när det kommer till montering och användning.

Automatisk avstängning: Nya bilar med automatiskt helljus (där helljuset stänger av sig självt när det möter en annan bil) kan kräva en koppling där även extraljuset stängs av automatiskt.

Detta är en övergripande beskrivning av reglerna, och det kan finnas undantag och ytterligare detaljer. Det är också viktigt att vara medveten om att regler kan ändras över tid, så det är alltid bäst att kolla upp den senaste versionen av regelverket innan man monterar eller använder extraljus på sin bil.

E-märkning: En genomgång av vad det innebär och dess betydelse

E-märkning är ett godkännandesystem för fordonskomponenter inom Europeiska unionen och Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES). Märkningen anger att en produkt uppfyller de gemensamma europeiska kraven för den specifika komponenten och att den är lämplig för användning på väg.

Ursprung:
E-märkningen upprättades för att skapa enhetliga standarder och regler för fordonskomponenter inom EU och EES. Tidigare hade varje land sina egna standarder, vilket skapade komplikationer för tillverkare och importörer som ville sälja sina produkter i flera länder. Med införandet av E-märkningen blev det lättare att identifiera produkter som uppfyllde de gemensamma standarderna.

Hur det fungerar:
En produkt som har E-märkts har genomgått tester för att säkerställa att den uppfyller specifika tekniska krav. Dessa tester utförs av auktoriserade provningsorgan, och när en produkt har godkänts, får den bära en särskild märkning som inkluderar ett "E" följt av en siffra inom en cirkel. Denna siffra representerar det land där produkten blev godkänd. Till exempel representerar "E4" Sverige.

E-märkning och extraljus:
När det gäller fordonsbelysning, inklusive extraljus, är E-märkningen särskilt relevant. Extraljus som inte är E-märkta kan avvika från de fastställda standarderna när det gäller ljusintensitet, spridning eller färg, vilket kan påverka trafiksäkerheten.

Besiktning och E-märkning:
Vid en fordonsbesiktning i Sverige granskas fordonet för att säkerställa att det uppfyller gällande lagkrav och regler. Om ditt fordon har extraljus som inte är E-märkta kan besiktningen leda till ett anmärkning. Anledningen till detta är att E-märkningen garanterar att ljusen uppfyller de europeiska standarderna för säkerhet och funktion. Ljus utan denna märkning har inte bevisligen genomgått de nödvändiga testerna och kan därför anses vara olämpliga för användning på vägen.

Sammanfattning:
E-märkning är en viktig kvalitets- och säkerhetsstandard för fordonskomponenter inom EU och EES. När det gäller extraljus är det viktigt att säkerställa att de är E-märkta för att undvika eventuella problem vid fordonsbesiktning och för att garantera att ljusen uppfyller de krav som ställs på dem. Att montera och använda icke E-märkta extraljus kan resultera i att fordonet inte godkänns vid besiktning, vilket kan leda till ytterligare kostnader och problem för fordonets ägare.